Kwantitatief vs Kwalitatief UX onderzoek

UX onderzoek is een multidimensionaal proces dat verschillende research methodes en technieken omvat. In dit blogartikel, krijg je een overzicht van kwalitatief en kwantitatief onderzoek methodes en waarom het verstandig is een mix van beide methodes te gebruiken.

Wat zijn kwantitatieve UX onderzoek methodes?

Kwantitatieve methodes worden gebruikt om numerieke data te verzamelen en te analyseren, voorspellingen te maken, patronen te ontdekken, en bevindingen te generaliseren. Populaire methodes om kwantitatieve methodes te verzamelen zijn:

  • Kwantitatieve bruikbaarheidsmethodes verzamelen bruikbaarheidsstatistieken, zoals tijd voor taak, fouten marge, of slaagkans. Je kan deze informatie gebruiken om zeker te weten dat je product zal verbeteren.
  • Web analyses weergeven een inzicht in wat mensen doen met jouw product. Met analytische gegevens kan je de prestaties van je product controleren en problemen identificeren.
  • Card sorting wordt gebruikt om te ontdekken hoe mensen categoriseren en begrijpen. Deze methode help je om te begrijpen welke categorieën het best te begrijpen zijn voor de meeste gebruiken.
  • Vragenlijsten zijn een goede manier om informatie te vergaren over jouw gebruikers gedrag en houdingen.

Het belang van kwantitatief onderzoek methodes

Kwantitatieve data wordt gebruikt als een fundering voor benchmarking en ROI-berekeningen, en het kan je helpen de best presterende versie van een design of product uit te kiezen. Het richt zich erop om onderzoek vragen te beantwoorden. 

Een van de voordelen van kwalitatief onderzoek is de mogelijkheid om studies te maken met grote steekproef omvangen en om statistisch relevante data te omvangen. Kwantitatieve data is meer objectief en representatief voor een grotere groep.

Wat zijn kwalitatieve UX-onderzoek methodes?

Kwalitatieve gebruikersonderzoek bevat onderzoekmethodes zoals interviews en veldstudies die je helpen om kwalitatieve data te verzamelen door directe observatie en studies van deelnemers. Hierbij gaat het om het begrijpen van motivaties, gedachtes en houdingen van mensen. 

Er zijn verschillende soorten kwalitatief onderzoek, namelijk interviews, dagboekstudies, card sorting, focus groepen, en bruikbaarheidstesten. Kwalitatieve onderzoek geeft je een ruimtelijk inzicht over mensen, producten, en het probleem dat je onderzoekt.

Kwantitatief vs Kwalitatief onderzoek methodes

Het belangrijke verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek is de data waarmee ze temaken krijgen en het soort vragen dat gesteld wordt. Beide methodes hebben hun voordelen en nadelen. Kwantitatief wordt gebruikt voor “wat, waar, en wanneer vragen”, geeft toegang voor grote data steekproeven, wordt indirect verzameld door UX onderzoek of statistieken en analyseert nummers. Kwalitatief onderzoek wordt gebruikt voor de “waarom” vragen, focussen zich op een kleine groep, geven meer inzicht in de mensen, producten en het probleem, en worden verzameld door directe observatie.

Een balans vinden tussen kwalitatief en kwantitatief UX onderzoek

Ondanks ze allebei een verschillend soort data vergaren, zijn ze allebei erg belangrijk voor het uitvoeren van een effectief onderzoek en het verkrijgen van inzichten. De onderzoeksmethoden opzicht zelf kunnen niet een compleet plaatje geven, en daarom is het vaak verstandig om beide methodes te gebruiken om de juiste beslissingen te maken. 

Bijvoorbeeld, als je product ontwikkelt, heb je eerst interviews met mensen om te begrijpen wat ze nodig hebben, wat hun mening erover is en wat hun voorkeur over het product is. Daarna kan een team bezig gaan met het maken van een prototype die getest wordt door mensen. Door survey, interviews en feedback krijg je vervolgens te weten wat mensen ervan vonden.

Als het eenmaal word verkocht, kan je een kwantitatieve test houden onder de kopers om jezelf ervan te verzekeren dat jouw product goed te gebruiken is, en er geen ongemakken in het gebruik, of in het design is. Op basis van deze data kan je dan een nieuw product ontwikkelt worden, of kan het oude product geïnnoveerd worden.

Tjerk Rintjema

Tjerk is de master technische dienst en staat samen met Marlon aan ‘t roer van First Aid Marketing. Op de werkvloer is hij vaak ‘all business', maar hij participeert graag in de borrels. Hij lijkt misschien de cool calm collected boss, maar kijk eens voor de gein naar onze 404 pagina om te zien dat hij ook wel van een feestje houdt.

Tjerk's standaard quote“Let op de cashflow”

Tijdens de Vrij-mi-bo drinkt hij : Gin-Tonic sans tonic

6